Okolica – Tunel kolejowy

Tunel kolejowy w Ogorzelcu, a dokładniej pod Przełęczą Kowarską, stanowi część linii kolejowej nr 308, łączącej Kamienną Górę z Jelenia Górą (Landeshut-Schmiedeberger Bahn).

Jest to najdłuższy tunel w Karkonoszach, trzeci co do długości w Sudetach – 1025m, o rzadko spotykanym przekroju tzw. szczytowym. Podczas budowy linii kolejowej prowadzono ją najwyżej, by przekop był jak najkrótszy. W tunelu występuje przewyższenie, jego wlot i wylot znajdują się poniżej najwyższego punktu. Tunel jest także prowadzony po łuku. Był to najdłużej budowany obiekt na całej linii. Jego budowa rozpoczęła się jesienią 1901 roku, prace wykończeniowe, polegające na obłożeniu ścian cegłą i łamanym kamieniem, trwały jeszcze jesienią 1904 roku. Tunel oficjalnie oddano do użytku w 1905 roku, a w tym sezonie odchodzi swoje 110 lat istnienia.

W galerii prezentujemy również dwie stare fotografie. Pierwsza z uroczystości przebicia się podczas budowy linii kolejowej oraz widok na tunel z przejeżdżającym pociągiem.

Zobacz inne

Leave a Comment