Przypominamy, że w drążonym tunelu w ciągu drogi S3 doszło do niespodziewanego odkrycia starej sztolni, o czym informowaliśmy tutaj. Zapraszamy również do zapoznania się z poniższym komunikatem GDDKiA.
Przed kilkoma dniami, w czasie drążenia tunelu TS-26, w rejonie Starych Bogaczowic, w odległości ok. 300 metrów, w jednej z naw natrafiono na niezidentyfikowane wyrobisko górnicze (sztolnię), o przebiegu północny wschód – południowy zachód. Kierunek przebiegu sztolni, w stosunku do kierunku drążenia tunelu jest zbliżony do prostopadłego.
Sztolnia jest o wymiarach: szerokość ok. 1,5 m i wysokości ok. 2 m. Spąg sztolni znajduje się na wysokości ok. 2 m powyżej spągu tunelu. Sztolnia wydrążona została w masywnym zlepieńcu, bez obudowy, ze stropem wykonanym w kształcie sklepienia.
Na wschód od tunelu sztolnia jest drożna. W odległości ok. 50 m występuje lokalny opad skał stropowych o długości ok. 3 m i wysokości ok. 0,5 m powyżej linii stropu. Materiał skalny utworzył w tym miejscu przytamkę, która spiętrzyła wodę. Za przytamką sztolnia jest drożna, ale nie była penetrowana. Na zachód od tunelu sztolnia jest niedrożna, widoczny jest usyp skalny wypełniający cały przekrój sztolni. Na spągu sztolni widoczne są ślady po podkładach torowiska, które służyło do odstawy urobku. Torowiska, ani innych elementów wyposażenia nie stwierdzono.
Analiza archiwalnej mapy Geologische Karte von Preusen und benachbarten deutsche Landern z 1914 r. wydanej ponownie w 1929 roku wskazuje na istnienie w rejonie Starych Bogaczowic nadań górniczych, związanych z poszukiwaniem pokładów węgla kamiennego. Odkryta sztolnia znajduje się w granicy nadania o nazwie „Steinkohlenbergwerk consolidirte Heinrich Anna” Stl. W historii górnictwa Wałbrzyskiego Zagłębia Węglowego nie ma informacji o udokumentowaniu i eksploatowaniu w tym rejonie pokładów węgla kamiennego. Na tej podstawie można wnioskować, że odkryta sztolnia drążona była między 1914 a 1929 rokiem.
Odkrycie sztolni nie zatrzymuje prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra. Prace idą zgodnie z założonym harmonogramem.
Źródło: GDDKiA