Jeszcze 30 lat temu nikt nie przypuszczał, że internet stanie się tak potężnym medium. Dziś, dostęp do sieci ma zdecydowana większość społeczeństwa. Nie powinno więc nikogo dziwić, że firmy tak chętnie wykorzystują go do reklamowania swoich produktów oraz usług. Można wręcz odnieść wrażenie, że reklama tradycyjna jest wypierana na rzecz reklamy internetowej. I nie ma w tym absolutnie niczego dziwnego. Łatwo, szybko i w rozsądnej cenie za pośrednictwem internetu można dotrzeć do interesującej nas grupy docelowej i przedstawić jej ofertę naszego przedsiębiorstwa.
- Jakie są formy reklamy internetowej?
- Jak reklamować się na portalach społecznościowych?
Jakie są formy reklamy internetowej?
Istnieją różne formy reklamy w sieci – każda z nich wiąże się z innym kosztem dotarcia do interesujących nas osób. Można reklamować się za pośrednictwem:
WYSZUKIWARKI INTERNETOWEJ
Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google. Mówiąc o reklamie w wyszukiwarce, można wymienić promocję za pośrednictwem Google ADS oraz pozycjonowanie mające na celu wznieść naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Jeśli zdecydujemy się na płatną reklamę w Google ADS, zapłacimy za każdym razem, gdy ktoś zdecyduje się kliknąć odnośnik prowadzący do naszej strony internetowej. Jeśli jednak zdecydujemy się na pozycjonowanie strony internetowej, musimy liczyć się z tym, że pierwsze efekty współpracy z firmą pozycjonującą pojawią się dopiero po kilku miesiącach.
Niektórzy uważają, że pozycjonowanie strony internetowej jest jedną z najtańszych form promocji. Trzeba jednak liczyć się z tym, że pozycjonowanie nie zawsze przyniesie efekty, na jakich nam zależy. I tak naprawdę żaden specjalista od SEO nie może zagwarantować nam, że nasza strona będzie rankować na najpopularniejsze hasła związane z naszą branżą. Można jednak wiele zrobić, aby prawdopodobieństwo pojawienia się wysoko w wynikach wyszukiwania zwiększyć.
Prowadząc biznes lokalny, warto rozważyć pozycjonowanie lokalne. W tym przypadku konieczne będzie otwarcie wizytówki Google Moja Firma. Jeśli jeszcze jej nie posiadasz, powinieneś ją jak najszybciej założyć. Następnie, trzeba zoptymalizować ją tak, aby na frazy lokalne nasza wizytówka w wyszukiwarce Google pojawiała się jak najwyżej.
Niezależnie od tego, na jaką formę promocji się zdecydujemy, każda z nich wymaga budżetu oraz czasu. Chcąc zająć się pozycjonowaniem swojej strony samodzielnie, należy liczyć się z tym, że robiąc to nieumiejętnie, można skazać swoją stronę na filtr bądź ban, przez co strona, zamiast zyskać na widoczności, straci, a może i zostanie całkowicie usunięta z indeksu.
PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE
Kolejnym miejscem, w którym spora część społeczeństwa się reklamuje są portale społecznościowe. Do najpopularniejszych można zaliczyć:
- YouTube – portal należący do Google, służący do zamieszczanie materiałów video,
- Facebook – najpopularniejszy portal na całym świecie (znajduje się na nim ponad 2 miliardy kont!),
- Instagram – podobnie jak Facebook, należy do firmy Meta i cieszy się ogromną popularnością,
- Twitter – portal umożliwiający swoim użytkownikom dzielenie się krótkimi przemyśleniami w postaci tweetów,
- Tik Tok – aplikacja skupia przede wszystkim młodzież, jednak konta na niej zakładają coraz częściej również osoby dojrzalsze.
Jak reklamować się na portalach społecznościowych?
Nim zdecydujemy się na reklamę za pośrednictwem portali społecznościowych, powinniśmy zadecydować, na których z nich chcemy prowadzić swoje działania. W rozwinięciu konta pomoże nam portal wypromowani.pl umożliwiający zakup usług reklamowych. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że lepsze efekty osiągniemy, skupiając się na dwóch platformach, niż próbując zareklamować się na każdej z nich.
Niektóre portale wymagają również mniejszych nakładów finansowych, niż pozostałe, aby móc zaprezentować swoją ofertę społeczności. Z naprawdę niskimi kosztami wiąże się reklama na Tik Tok’u. Mało tego, aplikacja jako jedna z nielicznych umożliwia dotarcie do sporego grona osób w pełni organicznie. Niektóre filmy są w stanie dotrzeć do tysięcy osób bez jakiejkolwiek płatnej promocji. To samo tyczy się krótkich filmików na Instagramie oraz YouTube – wykorzystując Instagram Reels oraz YouTube Shorts mamy szansę dotarcia do sporego grona odbiorców w pełni za darmo!
Kiedy warto zdecydować się na płatne formy promocji?
Jeśli Twoje działania prowadzone na portalach społecznościowych przynoszą efekty i chciałbyś je wyskalować, warto w tym przypadku zdecydować się na płatne formy promocji. Korzystając z tej opcji, jesteś w stanie określić, komu Twoje reklama ma się wyświetlić. Jeśli prowadzisz sklep internetowy i zdecydujesz się na zainstalowanie na swojej stronie Pixel Meta, bądź Tik Tok (a najlepiej oba), będziesz mógł w późniejszym okresie przeprowadzać remarketing. Jest to forma promocji mająca na na celu pokazać Twoją reklamę osobom, które znajdowały się na Twoim sklepie, ale z jakiegoś powodu nie zdecydowały się na zakup oferowanych przez Ciebie produktów bądź usług. Spora część z nich wraca do sklepu i dokonuje finalizacji zamówień.