Arado – Latające skrzydło

Jak informowliżmy w artykule Okolica – Arado, w maju 2012 roku w Kamiennej Górze zostały udostępnione dla zwiedzających podziemne sztolnie. W sztolniach prowadzone były prace nad wytworzeniem samolotu dalekiego zasięgu pod nazwą Arado. Przybliżając tajny projekt Hitlera, na serwisach poświęconych tej tematyce możemy wyczytać:

W połowie grudnia 1943 roku w zakładach Arado w Kamiennej Górze zespół projektantów kierowany przez dra W.Laute rozpoczął prace konstrukcyjne nad serią samolotów typu “latające skrzydło”. Projekt ten był dalej rozwijany przez inżynierów Kosina i Lehmanna pod nazwą “Latające skrzydło – samolot dalekiego zasięgu o dużej prędkości”.
Wymagania stawiane projektowanemu samolotowi były wysokie: duża prędkość, udźwig bomb nie mniejszy niż 4000 kg, zasięg 5000 km. W konstrukcji przyjęto bryłę latającego skrzydła z wysokoprędkościowym profilem laminarnym. W wyniku prac uzyskano 15 różnych modeli samolotów, wśród których były między innymi bombowce strategiczne, transportowce i myśliwce.
Arado Ar E 555-1 skonstruowany został całkowicie z metalu (stal i duraluminium) i był zaprojektowany w układzie latającego skrzydła z krótkim, o okrągłym przekroju poprzecznym, kadłubie z ciśnieniową kabiną pilota. Samolot miał dwa duże stateczniki oddalone 6,2 m od osi samolotu. Główne podwozie samolotu składało się z 2 jednostek z podwójnymi kołami, które były chowane do wnętrza skrzydła.
Podwozie przednie było pojedynczą jednostką z podwójnymi kołami chowanymi pod kabiną. Odczepialne podwozie pomocnicze mogłoby być używane w warunkach przeładowania. Napęd samolotu miało stanowić 6 silników BMW 003A rozlokowanych na tylnej, górnej powierzchni skrzydła. Uzbrojenie defensywne składało się z dwóch dział MK 103 30 mm umieszczonych u nasady skrzydeł przy kabinie, 2 działek MG 151/20 20 mm umieszczonych w zdalnie sterowanej wieżyczce umieszczonej za kabiną i kolejnych dwóch 20 mm działek umieszczonych w zdalnie sterowanej wieżyczce w ogonie samolotu – sterowana z wykorzystaniem układu peryskopowego ze stanowiska uzbrojenia umieszczonego za kabiną.
28 grudnia 1944 roku biuro konstrukcyjne Arado otrzymało rozkaz zakończenia wszelkich prac projektowych nad serią samolotów Ar E 555. Rozkaz wynikał prawdopodobnie z gwałtownego pogarszania się sytuacji na froncie i potrzeby skoncentrowania wszelkich prac konstrukcyjnych i produkcji na myśliwcach.

Makieta latającego skrzydła Arado została umieszczona na ścieżce historycznej znajdującej się na Górze Parkowej.



Share

Zobacz inne

Leave a Comment