Kolej Doliny Zadrny

Czadrów należy do najstarszych wsi w okolicy Kamiennej Góry. Będąc bardzo małą osadą, położoną między takimi ośrodkami kultury jak Kamienna Góra (Landeshut) i Krzeszów (Grüssau) ściśle dzielił ich losy. Wszelkie odnalezione informacje nawiązujące do sołectwa Czadrów zamieszczamy w kategorii Historia, do której zapraszamy.

Jednym z wątków nawiązujący do historii naszego sołectwa jest linia kolejowa w skład której wchodził odcinek biegnący przez Czadrów.

Pod koniec XIX wieku w Prusach wydano „Ustawę o Kolejkach” pozwalającą na budowę prywatnych i samorządowych linii i bocznic kolejowych. W Kamiennej Górze powstała wówczas spółka akcyjna Kolej Doliny Zadrny (niem. Ziedertalbahn AG). Jej zadaniem było wybudowanie linii kolejowej z Kamiennej Góry do Okrzeszyna. Roboty budowlane trwały 10 miesięcy i całą linię jedno torową, liczącą 21,56 km otwarto 02.10.1899 roku. W skład linii wchodził między innymi Czadrówek (niem. Klein Zieder) i Czadrów (niem. Rothenbach, Ober Zieder). Dalej linia biegła przez miejscowość Krzeszów z klasztorem cystersów, cegielnią i złożami piasku szklarskiego w Krzeszówku. Następną większą miejscowością było Chełmsko Śl. z licznymi zakładami tkackimi, fabryką dywanów, masarnią, wielką roszarnią i zakładami zbrojeniowymi (te ostatnie w latach 1940-44). Dalej Uniemyśl z fabryką tekstylną i kamieniołomem, a na końcu Okrzeszyn ze złożami marmuru i kopalnią węgla kamiennego.
Tabor kolejki składał się z 3 parowozów, 5 wagonów osobowych, 2 pocztowo–bagażowych, 21 towarowych i zatrudniał od 25 do 30 pracowników.
Zarząd kolejki miał siedzibę w Chełmsku, a lokomotywownię zlokalizowano na końcowej stacji w Okrzeszynie.
Poniżej możemy przejrzeć rozkład jazdy sezonu letniego 1939 roku oraz z 1953 roku. W rozkładzie oczywiście stacja Czadrów (niem. Ober Zieder).

Rozkład jazdy kolejki 64963

Poniżej jedna z akcji Kolejki Doliny Zadrny wyemitowana w 1900 roku.

64964

Po wojnie linię uruchomiono 01.05.1945 roku a PKP przejęło ją we wrześniu.
Poniżej prezentacja przystanku kolejowego Czadrów, stan na rok 1946.

Stacja Czadrów 1946 rok

Wyludnienie terenów przygranicznych spowodowało znaczny spadek przewozów pasażerskich w związku z czym ograniczano ruch pociągów aż do całkowitego ich zawieszenia w 1954 roku. Czynny był jeszcze ruch towarowy lecz i ten powoli zanikał.
Do 1971 roku linia miała nr 185. Po 1971 roku nr 278 a ostatecznie ok. 1974 roku nadano jej nr 330.
Poniżej prezentacja przystanku kolejowego Czadrów, stan na rok 1973.

Stacja Czadrów 1973 rok

Stopniowo zamierały kolejne odcinki trasy kolejowej. W kwietniu 1987 roku formalnie zawieszono (nieistniejące już od lat) przewozy towarowe. Tory między Krzeszowem a Chełmskiem zostały rozebrane ok. 1988 roku, pozostały odcinek eksploatowano jeszcze do 1990 roku jako dojazd do bocznicy kopalni piasków szklarskich w Krzeszówku ale i tą bocznicę rozebrano w 1999 roku.
Co ciekawe kolej nie zdecydowała się przy tej okazji na rozbiórkę nawierzchni między Kamienną Górą a Krzeszowem i do dzisiaj w Czadrowie znajdują się zarośnięte krzakami tory byłej linii kolejowej. Wycięto tylko semafor wjazdowy do Kamiennej Góry.
Ostatnim pociągiem osobowym, jaki dotarł do Krzeszowa przez Czadrów był pociąg specjalny 22753 z parowozem Ty2-1169 dnia 14.06.1997 roku.
Do dzisiaj na linii pozostało stosunkowo dużo obiektów, mogących zainteresować kolejowych „archeologów”. Największym z nich jest dwuprzęsłowy, kratownicowy most na Bobrze. Zachowały się słupki kilometrowe, kilka kamiennych mostków i spory, kamienno–żelbetonowy wiadukt koło Kamiennej Góry. Z trudem można odnaleźć fundamenty po słupach trakcyjnych przed Czadrowem i w Krzeszowie. Całe torowisko jest mocno zarośnięte drzewami. Najciekawsze są jednak malownicze budynki stacyjne z czerwonej i barwionej cegły klinkierowej. We wszystkich mieszkają lokatorzy, co pozwoliło je uchronić przed całkowitą dewastacją i dotrwać do dnia dzisiejszego.

Linia kolejowa CzadrówCzadrów (niem. Rothenbach, Ober Zieder) był stacją 4 kl. usytuowaną na 4,775 km linii Kamienna Góra – Okrzeszyn (niem. Landeshut – Albendorf). Stacja położona na wysokości 450 m npm. otwarta była 02.10.1899 roku. Na stacji znajdował się budynek dworca, wc, peron i plac ładunkowy. W skład układu torowego wchodził tor główny zasadniczy i boczny ładunkowy. W latach 50-tych wycięto tor dodatkowy. Stacja została zamknięta w 1954 roku wraz z wstrzymaniem ruchu osobowego.

Udostępnij:
Share