Co to jest zawór EGR i dlaczego się psuje?

Dziś bliżej przyjrzymy się popularnemu i znienawidzonemu przez niektórych kierowców zaworowi EGR, który nierzadko jest przyczyną problemów z pracą silnika. Czym właściwie jest zawór recyrkulacji spalin, do czego służy, dlaczego się psuje i jakie są objawy jego awarii?

Co to jest zawór EGR i za co odpowiada? 

Skrót ERG pochodzi z języka angielskiego od słów Exhaust Gas Recirculation, co w tłumaczeniu oznacza układ recyrkulacji spalin. Jest to o tyle ważne, że powszechnie znany zawór EGR jest jego częścią. Zawór recyrkulacji spalin, czyli EGR, montowany jest na kolektorze wydechowym. Jego głównym zadaniem jest regulowanie ilości spalin, które docierają z powrotem do kolektora dolotowego, gdzie są zasysane przez silnik. Zawór EGR stosuje się do poprawienia poziomu emisji spalin. Służy zmniejszeniu ilości szkodliwych substancji wydobywających się ze spalin m.in. tlenku azotu (NOx).

Jak działa zawór EGR? 

Sam zawór może mieć różną konstrukcję. Jest to uzależnione od daty produkcji silnika.

W najnowszych samochodach EGR jest sterowany elektronicznie za pomocą silnika otwierającego zawór w odpowiednim momencie. W starszych samochodach spotykamy natomiast sterowanie podciśnieniowe. Sygnał do otwarcia zaworu daje czujnik, który odczytuje temperaturę spalin.

Dlaczego zawór EGR się psuje? 

System recyrkulacji spalin jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ponieważ pozwala w znaczący sposób zredukować emisję szkodliwych gazów. W większości silników zawór EGR dobrze się sprawdza, choć – jak każdy element – wraz z biegiem czasu narażony jest na awarie. Najczęstszą przyczyną usterki zaworu EGR jest nagromadzenie się w nim sadzy lub cząstek stałych – dzieje się tak zwłaszcza w dieslach. W silnikach benzynowych na ściankach zaworu EGR osadza się nagar, czyli twardy, biało-zielonożółty osad. Dochodzi do tego głównie wtedy, gdy samochodem dużo podróżujemy po mieście, na krótkich dystansach, gdzie zawór nie ma możliwości samooczyszczenia się. Z biegiem czasu może dojść do zatkania zaworu EGR. Najpoważniejszą awarią będzie uszkodzenie silniczka sterującego otwarciem zaworu – jego naprawa jest praktycznie niemożliwa i wiąże się z koniecznością wymiany całego zaworu recyrkulacji EGR na nowy. Niekiedy zdarza się również, że uszkodzeniu ulegają kanały doprowadzające spaliny, w tym m.in. kolektor.

Objawy świadczące o awarii zaworu EGR

Oznak awarii zaworu EGR jest kilka. Najłatwiejszym do zauważenia objawem świadczącym o usterce zaworu recyrkulacji jest odczuwalny spadek mocy silnika oraz nierówna praca silnika na wolnych obrotach. Do innych oznak świadczących o awarii tego podzespołu można zaliczyć: zwiększone zadymienie spalin, zwiększenie zużycia paliwa czy podwyższoną emisję spalin. Gdy usterka jest poważna, może dojść nawet do zgaśnięcia silnika i pojawienia się na desce rozdzielczej kontrolki „check engine”. Trzeba również wspomnieć o tym, że to w silnikach diesla zawór EGR częściej ulega awarii.

Do czego może prowadzić jazda z uszkodzonym zaworem EGR? 

Jazda z niesprawnym zaworem EGR może doprowadzić do:

  • zwiększenia spalania;
  • zapychania się filtra cząstek stałych;
  • uszkodzenia sondy lambda;
  • unieruchomienia silnika.

Czy zawór recyrkulacji można naprawić?

Jeżeli usterka zaworu recyrkulacji nie jest poważna, możemy spróbować ją usunąć we własnym zakresie. W praktyce wygląda to tak, że przeważnie naprawa zaworu EGR sprowadza się do jego wyczyszczenia. Sadzę lub nagar najlepiej usunąć za pomocą specjalistycznych środków czyszczących do zaworów EGR, które można znaleźć w sklepie motoryzacyjnym Motochemia.pl. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że taki zabieg będzie skuteczny jedynie w sytuacji, gdy zawór lub jego osprzęt nie zostały uszkodzone. Jeżeli czyszczenie zaworu nie przynosi pożądanych rezultatów, konieczna będzie jego wymiana na nowy element. Niestety, zwykle koszty nowego podzespołu są wysokie, dlatego warto zdecydować się na wysokiej klasy zamiennik. Zawór EGR zwykle funkcjonuje bez problemu do 100-150 tys. kilometrów. Aby zminimalizować ryzyko powstawania usterek, warto pamiętać o jego profilaktycznym czyszczeniu co 60-80 tys. km.

Zaślepienie zaworu EGR

Wiele kontrowersji budzi temat zaślepienia zaworu EGR. Czynność ta polega na zastosowaniu specjalnej podkładki, która uniemożliwia zaworowi otwarcie, a w efekcie przepuszczenie spalin do kolektora dolotowego. Niektórzy kierowcy są zdania, że zaślepienie zaworu EGR pozwala uzyskać lepsze osiągi oraz obniżyć spalanie. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że zaślepienie EGR może również wiązać się ze zwiększonym dymieniem, a w konsekwencji znacznie większą emisją szkodliwych gazów.

Share

Zobacz inne

Leave a Comment